Tuesday, April 19, 2011

Ketam Oh...............Ketam


Hari itu apa mimpi member-member seunit bercerita tentang ketam nipah. Dalam rancak duk bercerita tu, masing-masing pakat pukul 1 petang waktu rehat berdesup ke Kongkong Laut. Dengan bantuan Ustaz Nasrul, terus jer contact member dia kat Kongkong Laut booking ketam 7 kilo setengah.

Mungkin rezeki masing-masing dapat ler sorang 2 kilo dan Jais lebih sikit 3 kilo setengah. Bila nak balik rumah, terfikir lak nak masak apa dengan ketam ni.

Fikir-punya fikir dapat ler idea hari pertama, ehe........... ketam masak sambal telur. Dan hari kedua, ketam masak blackpapper.

Ok......... Bab resepi dan settle. Bab nak bagi ketam ni mati satu lagi hal lain. Si Azrin bagi idea.... letak jer kat dalam peti sejuk, mati ler dia. Ntah...... pada aku tak syok lak. Nanti isinya hilang lak manisnya.

Dalam nak keluar dari pejabat, muncul Kak Ani nak mengemas bekas makanannya. Tentu Kak Ani ada idea baik nyer. Tanya ler....... satu cadangan yang amat baik dari Kak Ani....... Kau kukus jer dia. Tak terfikir lak aku yang kat rumah ada steammer.


Sebelum balik, beli ler bahan ramuan yang diperlukan. Tanpa berlengah-lengah, terus jer aku robek stor cari alat steammer. Alhamdulillah.... masih baik lagi alat tu walaupun dah lama ako tak menggunakannya.

Nasib baik ketam nie diikat tangannya. Kalau tak, tak tahu ler camner ako nak basuh. Bilas sebaik mungkin.... terus jer aku masukkan ke dalam steammer. mengeletik ketam tu kepanasan. Lor..... tak sampai lak hati tengok ketam tu menahan kepanasan sambil mengeletik.

Demi nak makan punya pasal.......tahan ler perasaan kemanusiaan aku. Akhirnya..... setelah dua hari berlalu, dua jenis masakan aku dapat hasilkan.

Tanya si Ciqah dan mamanya....................ermmmmm..............seddddaaaaaaapppppppp.

Aku kepuasan......................

No comments:

Post a Comment